Horsemanship

De här dagarna har jag jobbat med Wicky rätt mycket från marken. Det har blivit mycket NH-övningar i paddocken, särskilt med ledarskap. Det har fungerat jättebra!

Jag släpade bland annat dit två stora spånskivor som jag tänkte att hon skulle gå över och först var hon väldigt misstänksam och gick bredvid dom istället. Det var samma sak som vid lastningen.
Så då gör jag som så att när hon går åt sidan så backar jag henne istället när hon går framåt så uppmuntrar jag henne. Meningen är att ju hon ska komma på att det är jobbigare att backa än att gå framåt :)

Så efter ett tag började hon skrapa lite med hoven på spånskivan och jag lade även en morotsbit där på som hon fick äta upp. Sen tog det faktiskt inte så lång tid förän hon glatt trippade fram och tillbaka över spånskivorna.
Dagen efter var det inga problem alls.
Kul, det är så skönt när det går framåt! Det är lite på detta sättet jag tänkte göra vid lastträningen framöver fast med ytterligare några grejer, men det är alltså tålamod som gäller. Men jag är iallafall positiv över att det kommer lösa sig!


Fina, fina Wickan!

Kommentera gärna

Skriv gärna någonting här så blir jag glad:

Mitt namn är:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (behövs ej)

Hemsida/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0